"Zaostrené na dieťa, ktorého záujem je základom"
Výraznou podporou pre adaptáciu dieťaťa / detí na stav, že sa rodičia rozviedli môže byť skutočnosť, že sú bývalí partneri schopní vytvoriť rozvrh budúceho kontaktu s dieťaťom. Pamätajte! U nezosobášených párov je lepšie určiť otcovstvo pred tým, než sa začnete dohovárať na pláne ako ďalej.
DESATORO PRE OBODBIE PRI ROZVODE (rozchode)
Nasledujúci sprievodca vám pomôže vyhnúť sa základným chybám, ktoré už iní pred vami urobili a neprinieslo im to nič dobrého.
1. Podporujte aktívne dieťa
rodič, s ktorým dieťa / deti žije / žijú by mal urobiť všetko pre to, aby zabezpečil dieťaťu zlepšenie kontaktu s druhým rodičom, teda bude aktívne podporovať dieťa v kontakte s rodičom, bude mu pomáhať v tom, aby si čas s ním strávený skutočne užilo
2. Informujte druhého rodiča
rodič, s ktorým dieťa / deti nežije / nežijú by mal informovať druhého rodiča všeobecne o tom, kde a ako spolu trávia čas a prípadne dať aj telefonický kontakt na seba, či do miesta pobytu
3. Nezhody riešte bez prítomnosti dieťaťa
nezhody o vhodnosti oblečenia, vzdelania, liečenia, výchovy alebo o priebehu kontaktu s dieťaťom / deťmi by mali rodičia riešiť bez prítomnosti dieťaťa / detí
4. Dodržujte stanovený čas
obaja rodičia by sa mali snažiť ako len najviac to ide dodržať časové rozvrhy, na ktorých sa dohovorili
5. Rešpektujte súkromie
rodičia by mali rešpektovať vzájomne svoje súkromie, takže "vypočúvanie" dieťaťa / detí v priebehu kontaktu s ním môže dieťaťu prekaziť radosť zo spoločne stráveného času s rodičom
6. Nerobte negatívne poznámky
rodičia by sa mali vyvarovať akýchkoľvek negatívnych poznámok na účet druhého rodiča!!
7. Buďte vľúdni na dieťa
dieťa / deti, ktoré sa drží späť - je uzavreté alebo javí známky vyčerpania po návšteve u druhého rodiča, nie je poškodené návštevou, ale odráža sa v ňom stres a znepokojenie nad zmenou v rodine, buďte na neho vždy vľúdni!!
8. Predvídateľnosť je dobrá pre dieťa
je dôležité, hlavne pre malé dieťa / deti mať jasný, prehľadný, predvídateľný rozvrh
9. Pokúste sa vytvoriť ozajstný vzťah
obdobie rozšíreného kontaktu (ak dieťa / deti trávia s rodičom aj večery a noc) umožní rozvinúť vzťah, ktorý je skutočný, nie "umelý"
10. Pokúste sa spolu komunikovať bez emócií
kontakt medzi dieťaťom / deťmi a ich rodičmi sa javí ako hladší a tým aj lepší pre deti / dieťa, ak sú rodičia schopní spolu komunikovať bez emócií a podporovať pozitívne pocity jeden o druhom, dobré je tiež hovoriť o tom, že "otec ťa má rád" alebo "matka ťa má rada" ak nie je možné nič iného v danú chvíľu povedať
A ešte niečo naviac, zabudnite na svoje naštvanie, výčitky a ublíženie, myslite na deti! Nie na svoje konflikty. Môže sa to zdať ťažké, ale prináša to jediné - spokojné deti.
Päť rád pre obdobie zostavovania plánu striedavej starostlivosti o dieťa:
Pamätajte na tieto rady keď spoločne zostavujete plán starostlivosti. Základná rada je:
Všetky rozhodnutia týkajúce sa plánu musia byť adresné, jasné, presne vymedzené.
1. Nápady oboch rodičov musia byť zohľadnené
ak obaja rodičia cítia, že sú aktívne zapojení v pláne, je nádejnejšie že ho budú dodržiavať
2. Obaja rodičia musia mať definovanú úlohu v živote dieťaťa
plán by mal tieto nové úlohy, povinnosti a zodpovednosti jasne odrážať
3. Plány musia byť jasne štruktúrované
plány by mali byť dostatočne štruktúrované, mali by byť pochopiteľné a pružné pre to, aby boli reálne
4. Jasne odlíšiť manželskú a rodičovskú úlohu
jasne musí byť rozlíšený rozdiel medzi manželstvom a rodičovskou úlohou po rozchode
5. Čokoľvek čo zostane nerozhodnuté rodičmi rozhodne sudca
Ako s peniazmi? Ktorý z rodičov čo financuje?
Všeobecne:
Financie sa väčšinou riešia tak, že sa rodičia obaja podieľajú na oblečení, krúžkoch a mimoškolských aktivitách.
Konkrétne:
V prvom rade záleží na pomere, v ktorom sa rodičia podieľajú na výchove dieťaťa. Teda v pomere 30:70 až do pomeru 50:50, podľa toho sa tiež podieľajú na financovaní. Znevýhodnený rodič môže požiadať o výživné.
Mimoškolské aktivity
Ak má dieťa skutočne dva domovy - potom mimoškolské aktivity, ktoré má dieťa v mieste bydliska toho konkrétneho rodičia hradí on.
Oblečenie
Rovnako ako u mimoškolských aktivít.
Darčeky na Vianoce
Napoly alebo jeden rodič párne vianoce druhý rodič nepárne vianoce alebo darčeky hradí ten s kým dieťa trávi ten rok vianoce.
Tiež darčeky na narodeniny.
Buď napoly alebo rodič s ktorým dieťa norodeniny oslavuje.
Výživné
Je možné platiť si aj vzájomne výživné - v prípade, kde jeden rodič má výrazne horšiu životnú situáciu aj keď ide o striedavú starostlivosť tzv 50: 50. Alebo v prípade, že je striedavá starostlivosť v inom pomere ako 50: 50. Zákon v tomto rodiča nijako neobmedzuje.
Dovolenka
Hradí vždy rodič, ktorý s dieťaťom cestuje.
Návrhy časových plánov starostlivosti o dieťa v striedavej osobnej starostlivosti
Je isté, že plán by sa mal zakladať na možnostiach a potrebách konkrétnej rodiny. Môžete teda nasledujúce plány použiť buď ako plávn alebo len ako návod ako zostaviť svoj vlastný plán. V niektorých krajinách majú pre plán špeciálny formulár.
U všetkých plánov si stanovte presnú hodinu odovzdania dieťaťa, vyhnete sa tak zbytočným dohadom.
Deti od 12tich mesiacov
- Pre tieto deti je lepšie stráviť veľa času s matkou, preto je dobré rozložiť čas strávený s otcom do viacerých kratších periód v priebehu jedného týždňa, najlepšie tri periódy po 3 - 6 hodinách
- Alebo aj dve 6 hodinovej periódy v priebehu jedného týždňa, ak medzi rodičmi prebieha konflikt, tiež sa odporúča, aby pri odovzdávaní dieťaťa / detí bola prítomná tretia osoba
- Dve periódy po 3 - 6 tich hodinách v priebehu jedného týždňa a jedna noc spoločne strávená v domácnosti dieťaťa / detí (pre rodičov, ktorí sa obaja starali o dieťa už pred rozchodom)
Deti vo veku od 1 do 2 rokov "spoločne strávené hodiny"
Jedna perióda po 3 - 6tich hodinách (streda) a dve noci na seba nenaväzujúce v domácnosti dieťaťa / detí (štvrtok) a (sobota).
Deti vo veku od 1 do 2 rokov "spoločne strávené hodiny"
Dve štvorhodinovej periódy (v utorok a vo štvrtok) a jedna osemhodinová perióda (v sobotu) alebo akékoľvek iné usporiadanie alebo rozdelenie hodín v priebehu týždňa.
Deti vo veku od 1 do 2 rokov "spoločne strávené dni"
Tento plán sa môže po týždni obmieňať tak, že dieťa/deti začiatok týždňa (pondelok a utorok) strávi s otcom a potom piatok, sobotu a nedeľu.
V ďalšom týždni strávia začiatok týždňa s matkou (pondelok a utorok) a potom piatok, sobotu a nedeľu. Tento plán je vhodný pre dobre prispôsobivé deti.
Čas strávený s jedným rodičom nie je viac ako 3 dni.
Deti vo veku od 3 do 5tich rokov "spoločne strávené dni"
Tento plán je možné využiť s úspechom tam, kde vzdialenosť hrá veľkú rolu. Aj pre rodičov zvyknutých veľa cestovať alebo pre rodičov majúcich zamestnanie, ktoré im umožňuje cestovať po republike. Ten rodič, ktorý trávi viac času s dieťaťom (cca dva týždne v mesiaci) má umožniť kedykoľvek je druhý rodič v blízkosti bydliska dieťaťa/detí, stretnúť sa s dieťaťom/deťmi.
Čas, po ktorý dieťa nevidí jedného rodiča neprekročí 7 dní.
Deti vo veku od 4 rokov "spoločne strávené týždne"
Tento plán možno využiť pre dieťa / deti od 4-ročné (pre nižší vek je potrebné zvážiť schopnosti dieťaťa), ale aj pre staršie deti až do veku 10 - 12 rokov. Výmena dieťaťa / detí prebieha v nedeľu. Alebo v ktorýkoľvek iný deň v týždni.
Čas strávený s jedným rodičom nieje dlhší ako 7 dní.
Deti vo veku od 4 rokov "dlhý a krátky týždeň"
Obdobia po 5tich a 7-mich dňoch sa pravidelne striedajú. Pre predškolský plán možno tiež tento plán po 14tich dňoch (po mesiaci) meniť tak, že krátky týždeň bude dieťa tráviť s oboma rodičmi (to isté platí o dlhom týždni). Tento plán možno tiež použiť ako plán pre školské deti v prípade, že rodičia žijú blízko seba a sú schopní sa spolu dohovoriť.
Pre školský plán je treba počítať s "krúžkami" dieťaťa / detí a mimoškolskými aktivitami.
Čas, po ktorý dieťa nevidí druhého rodiča je 7 dní.
Napríklad krátky týždeň bude dieťa tráviť u rodičov, kde má krúžky bližšie a má ich v dňoch keď je s ním.
Deti vo veku od 5 rokov a predškolské deti "týždne spolu"
Pravidelne sa striedajúce periódy po dvoch týždňoch.
Plán vhodný pre rodičov ktorí sa chcú podieľať na každodennej starostlivosti o dieťa / deti, tráviť s ním večery a noci. Vzdialenosť hrá úlohu - tento plán možno úspešne využiť tam, kde sú rodičia od seba vzdialení. Pre deti, ktoré sú veľmi samostatné, je nutné zvážiť stav dieťaťa / detí.
Čas strávený s jedným rodičom je 14 dní.
Deti vo veku 6 - 13 rokov "víkendy spolu"
Celý týždeň strávený s rodičom, vhodné využiť pre dieťa / deti majúce "krúžky".
Čas s jedným rodičom nie je dlhšia ako 5 dní.
Deti vo veku 6 - 13 rokov "spoločné noci"
Celý týždeň strávený s rodičom, vhodné využiť pre dieťa / deti majúce "krúžky".
Popoludní po škole (v tomoto prípade s matkou) možno využiť pre deň, kedy dieťa / deti nemá "krúžok", či naopak má "krúžok" v blízkosti bydliska matky (v tomto prípade).
Čas s jedným rodičom nie je dlhší ako 6 dní.
Deti vo veku 13 - 18 rokov "spoločné noci"
V podstate každý plán možno využiť pre dieťa / deti v tomto veku, len je treba pamätať na to, že dieťa / deti v tomto veku radi trávia čas so svojimi kamarátmi, takže plán by mal byť dostatočne pružný, aby dieťaťu / deťom umožnil rozvoj sociálnych kontaktov s ostatnými rovesníkmi.